Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 28

Onderwerp: Bunkers en ander WWII nieuws in Rijswijk

Standaard Lufwaffe Commando bunker onder het bevel van de SS???

Hoi Remco,

Ik had nog een andere gedachte???

Zou de Overvoorde `Commando bunker` in Rijswijk toch iets te maken hebben kunnen gehad met de V2 rockets???
    Alles wat toen met de `Luftwaffe` V2`s te maken had, werd in 1944 door Hitler onder het commando van de SS geplaatst.
    Ik weet niet of de `SS General Hans Kammler, commander of all the rocket units` ooit een HQ in Nederland heeft gehad, maar waarschijnlijk was wel een van zijn ondergeschikte SS commandanten in- of nabij Den Haag gestationeerd i.v.m. met de lancering van de V2`s vanuit Den Haag en omgeving. Misschien zat die wel in de Commando bunker Overvoorde ( Luftwaffe Commando bunker onder het bevel van de SS ???)

"In de laatste maanden van de oorlog werden honderden V-2's, door hun snelheid niet te stoppen door de luchtafweer, afgeschoten op Antwerpen en Londen. Onder leiding van SS-generaal Hans Kammler vertrok het merendeel vanuit de regio Den Haag: het Haagse Bos, Duindigt, Wassenaar."
    Bron: http://www.trouw.nl/krantenarchief/2...aketwagen.html
    Vgr...Nico (Unedited)

'A4/V2 Rocket Troop Units
    On order of the Führer, SS chief Himmler was given the task of A4/V2 deployment. He, in turn, ordered that SS Gruppenführer Hans Kammler would take command on Aug. 31, 1944 over the rocket troops. On September 6, 1944, SS Gruppenführer Kammler gave order 1, which was; there will be a Gruppe Nord (Group North) and a Gruppe Süd (Group South.) Each Gruppe consisted of about 5306 personnel and 1592 vehicles.
    General Dornberger had promised to have the following A4 battalions ready for action by Sept. 15 - 1/485, 2/485, 2/836, 3/836, 444, & SS Werfer 500 (SS Werfer 500 had not completed training) 444 ready on Sept. 6, 2/485 ready on Sept. 7, 1/485 ready on Sept. 10, 2/836 and 3/836 ready on Sept.15"
    Laatst gewijzigd door Nicolaas kamstra; 12-06-09 om 03:59.

Standaard nog een anderboek

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remco de Goede Bekijk Berichten
    Marco,

Dat boekje heb ik ook, maar bedankt voor het meedenken.
    Remco
    ik heb nog een ander boek
    '' geschiedenis van rijswijk '' gemeentearchief rijswijk

daar staat ook een aardig stuk in ,
    zal het straks wel even inscannen voor je !!!

groet
    marco

Standaard

Remco

ik had gisteren 6 pagina's ingescant , maar ik krijg het niet duidelijk leesbaar op het forum .........

ik gaat nog wel ff wat anders proberen ...............

ff geduld !

grt
    M

Standaard Foto

Marco die luchtfoto is mooi daar kan je goed de bunkers op zien ook de commando bunker bovenaan de foto zie je ook loopgraven en daar naast is ook iets gebouwd
    Remco dat is mooi als jullie de keuken-kantine erbij krijgen maar wonen daar geen mensen in ik heb nog een tekening van die bunker ik zal deze opzoeken en dan posten
    Nicolaas wat betreft de V2 het zou volgens mij heel goed kunnen dat het complex daar iets mee te maken heeft ik weet ook niet of er een centrale plek was waar het bevel werd gevoerd over de V2 maar dat lijkt mij wel
    http://www.haagsebunkerploeg.nl
    no1 likes us, we dont care, the HBP is everywhere

Standaard

Rene,

Er wonen geen mensen in kantine, voorheen zat de plantsoenendienst in een deel en het andere deel is opslag van de scouting. De plantsoenendienst is er al een tijd uit en de scouting binnenkort ook als alles goed gaat. Maar de ambtelijke molen draait niet zo snel, maar het komt allemaal goed.

dutch
    Guest

Standaard

Een portret van SS-Gruppenführer Hans Kammler

Dutch

Image host laat verstek gaan, poog opnieuw
    Laatst gewijzigd door dutch; 26-06-09 om 21:06.

Standaard

beste dutch waar is die foto van
    ss-gruppenfuher?
    er staat een kruis bij je foto
    kan je hem opnieuw posten?
    vrg gerard-HBP-

dutch
    Guest

Standaard Herinnering aan oorlog die niet uitbrak

Herinnering aan oorlog die niet uitbrak
    RIJSWIJK – Tijdens de Koude Oorlog mocht vrijwel niemand er komen. Vanaf volgend jaar zijn bezoekers juist van harte welkom. De commandopost van de Bescherming Bevolking in Rijswijk (ZH) wordt omgevormd tot museum.

Mark Witte opent een van de zware deuren in de commandopost van de Bescherming Bevolking in Rijswijk

Verboden toegang. Rechts de karkassen van de huizen op het oefenterrein.
    Het is net alsof er een zware bom is ontploft. Het rijtje vernielde huizen op het terrein van de commandopost in park Overvoorde in Rijswijk biedt een troosteloze aanblik. Hier oefenden in de jaren 60, 70 en 80 burgers om mensen te redden uit ingestorte huizen. Het puin is inmiddels opgeruimd en niemand oefent er meer. Maar de karkassen van de huizen staan er nog. Als stille getuigen van een oorlog waarin nooit een schot viel.
    Tegenover de vervallen huizen bevindt zich de commandopost. Van hieruit moest de bescherming van de burgers in de omgeving van Rijswijk worden geregeld in het geval van een atoomoorlog.
    „In 1945 ging de overheid zich bezinnen op de vraag wat er kon worden gedaan als er weer oorlog zou uitbreken”, zegt Mark Witte, voorzitter van de Nationale Collectie Bescherming Bevolking, een stichting die de herinnering aan de Koude Oorlog levend wil houden. „Er werd niet gedacht aan een atoomoorlog. Atoombommen werden gezien als onbetrouwbaar en duur. De overheid ging uit van een strijd die leek op de Tweede Wereldoorlog.”
    Om de veiligheid te garanderen wordt in 1952 de Bescherming Bevolking opgericht. Duizenden mensen moeten regelmatig oefenen in onder meer het redden van mensen. Het land wordt opgedeeld in meer dan honderd kringen, waarvan er na een herschikking in 1961 uiteindelijk 48 overblijven. Elk district heeft een eigen commandocentrum waar in geval van oorlog informatie wordt verzameld over de situatie in het gebied.
    Ondertussen bouwt de overheid op talrijke locaties schuilplaatsen voor zowel overheden als burgers. De Bescherming Bevolking heeft aanvankelijk primitieve onderkomens, in garages en schuren.
    Dat verandert vanaf 1955, wanneer de regering onderkent dat de atoomdreiging serieuze vormen aanneemt. Witte: „Op dat moment was het niet meer nodig om commandoposten in bestaande, voornamelijk Duitse, bunkers onder te brengen, want in Nederland is vrijwel geen enkele bunker bestand tegen een atoombom.” Het is juist zaak om gedurende twee weken radioactiviteit buiten de deur te houden, zodat de straling kan afnemen. Er komt een nieuw type bunker, waarvan de wanden slechts 60 centimeter dik zijn. Dat is heel anders dan bunkers van 2,5 tot 3 meter gewapend beton. In Rijswijk is het verschil goed te zien, omdat de post tegen een Duitse bunker is aangebouwd. Maar de dunne wanden zijn wel omgeven door zand, dat straling kan absorberen.
    Om de geschiedenis levend te houden, is een van deze commandoposten –die in Rijswijk– in de oude staat teruggebracht. De commandopost ligt half in de grond. Via een trap daalt de bezoeker af naar enkele zware metalen deuren. In een van de ruimten zijn stapelbedden te zien. De zalen met wandkaarten, telefoons en kaartenbakken geven een jaren 60-gevoel.
    Een eigen waterzuivering, een flinke brandstofvoorraad, een luchtzuiveringsinstallatie en dozen met eten moeten ervoor zorgen dat de post twee weken kan worden bemand, zonder dat er iemand in- of uitgaat.

Bron:www.refdag.nl

gr renaldo

Standaard

Beetje vreemde begin alinea, de bunker is op bepaalde dagen al enkele jaren te bezoeken, Deze journalist had tijdens zn bezoek zelfs een aantekeningenblok bij zich maar hij kon vast zijn eigen handschrift niet meer lezen

Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Bladwijzers

Forum Rechten