Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Blonde Piet.....het verzet in Twente

Standaard Blonde Piet.....het verzet in Twente

Noodlottig ongeval.
    Dat er bij het schoonmaken ook wel eens wat misgaat, blijkt uit tragische ongeval:

Henk Heerdink met daarnaast een soortgelijk wapen dat hem fataal werd.
    Op woensdag 6 september 1944, in het hoofdkwartier Lidwina, blijft iemand bij het schoonmaken van één van de stenguns, met zijn kleding achter een wapen hangen en valt waarschijnlijk op de grond. Hierna vliegen de kogels in het rond. Eén van deze kogels treft, de daar aanwezige verzetsman Henk Heerding (Visser) dodelijk.
    Hij wordt in het doek van een parachute in het bos, nabij het hoofdkwartier begraven.
    Als voorwaarde voor deze, in Engeland geproduceerde, wapens golden de volgende regels: Goedkoop, robust, eenvoudig te bedienen, weinig storingsgevoelig. Aan alle voorwaarden voldeed dit wapen. Alleen één belangrijk aspect was niet meegenomen. "De veiligheid". Ik heb persoonlijk gezien hoe zo'n wapen, niet gespannen, maar met gevulde patroonhouder, met de kolf op de grond werd geslagen, waarna het wapen zich zelf laadde en patronen werden afgevuurd.

http://blondepiet.come2me.nl/
    Laatst gewijzigd door Nicolaas kamstra; 07-01-10 om 12:33.

Standaard

Daar ken ik ook een voorbeeld van. Een neef, die een paar jaar voor mij in dienst bij de Landmacht was, had wachtdienst. Hij zat in het wachtlokaal toen een patrouille terug kwam van een ronde. Eén van de soldaten zette z'n Sten in een hoek met de loop omhoog. Dat ging waarschijnlijk wat te hard want de Sten ontlaadde zich spontaan door het houten dak en de wand. Grote consternatie midden in de nacht natuurlijk. De dader en de wachtcommandant (m'n neef) kregen een week verzwaard.
    Het was echter een bekend euvel van de Stens, maar hun bezwaarschrift maakte geen enkele kans.

Standaard

Hetzelfde zag ik op het Infanterie Schietkamp (ISK) te Harskamp. We schoten toen nog met mitrailleur Bren. Prima wapen, maar het kromme bovenopgeplaatste magazijn stoorde nogal snel wanneer deze was vervuild. De schutter wilde vuren, maar het wapen stoorde, dus paste hij de storingsreactie toe nl. opnieuw spannen. Na 3x werd hij het zat. Hij stond op en liet de kolf op de grond vallen. Daarop ging de mitrailleur af tot het magazijn leeg was, waarbij het wapen ronddraaide terwijl het op de voorsteun stond. Je hebt 10 man nog nooit zo snel zien dekken!

Standaard

Laatst heb ik de genoegen gehad om een client op mijn werk in het verpleeghuis te kunnen spreken. Deze man vertelde mij te hebben gevochten in de meidagen van 1940 op de grebbenberg. Zoiets is natuurlijk uniek. Deze man vertelde mij het verhaal dat hij met een peleton. Hij had het over 125, begon in de strijd en uiteindelijk met 5 man overbleef. De rest was gesneuvelt. Ze zaten later in een bunker (mogelijk een stekelvarken). Toen ze met z,n 5 en overbleven wisten ze te vluchten en hebben met een paard en wagen de kuierlatten genomen. Toen vertelde deze man dat zijn kameraad zijn machinegeweer neerzetten en ook iets te hard op de grond terecht kwam. Deze ging af toen hij voorlangs dat apparaat liep. Ook toen werd hij doorzeefd met kogels. Meer wist die man mij niet te vertellen. Jammer genoeg heb ik niet meer kunnen vragen want ik zou hier veel meer over willen weten.
    Laatst gewijzigd door von putte; 08-01-10 om 01:12.
    von Putte -HBP- Der Sanitäter

Standaard Duits copy van de stengun

MP 3008

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Ga naar: navigatie, zoeken

MP 3008

De MP 3008 was een Duits machinepistool gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog, gebaseerd op de Engelse Stengun. Het was in het begin van 1945 in een klein aantal voor de Duitse strijdkrachten beschikbaar. Het wapen was bedoeld om te laten gebruiken door jongens van de Hitlerjugend en mensen van de zogenaamde Volkssturm. Het wapen kreeg dan ook de bijnaam 'Volksmaschinenpistole'

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Bladwijzers

Forum Rechten